Zaterdag 2 April West Zeeuws-Vlaams Gregoriaans Koor In Hof te Zandekerk in Kloosterzande

Aankondiging concert West Zeeuws-Vlaams Gregoriaans Koor
Na het tweede Vaticaans Concilie deed de volkstaal definitief zijn intrede in de Rooms Katholieke kerk. Tal van dichters en componisten zorgden voor een lawine van eigentijdse liederen in de landstaal. Het eeuwenoude “Gregoriaans” dreigde naar de achtergrond te verdwijnen. De oervorm van het Gregoriaans stamt uit de Joodse Synagoge en bereikte langs verschillende wegen Rome, waar de door de christenen mee- en overgenomen gezangen in het Latijn werden overgezet.
Toen het Gregoriaans na 1962 in Zeeuws-Vlaanderen dreigde te verdwijnen ontstond in 1970 het West Zeeuws-Vlaams Gregoriaans Koor, dat uitzwermde over de streek om de diensten in de parochiekerken op te luisteren in Belgisch- en Nederlands Vlaanderen.
Op 2 april worden de Gregoriaanse gezangen volledig a capella ten gehore gebracht, zoals het ook oorspronkelijk gezongen werd. Het koor staat o.l.v. Ronald van Quekelberge. Ruwweg kan het concert in drie delen worden opgesplitst, eerst de vaste en enkele wisselende gezangen uit de Eucharistieviering, vervolgens gezangen uit de tijd door het jaar en er wordt afgesloten met gezangen uit de Requiemdienst.
Het concert begint om 20.00 uur en de kerk is open vanaf 19.30 uur. Entree € 8,00 per persoon. Kaarten te verkrijgen vóór het concert in de kerk reserveren op tel. 0114321492, of op email: mayevers@zeelandnet.nl .